Mentális problémának minősülhet a játékfüggőség
Felvette az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a mentális betegségek közé a video- és digitális játékokkal kapcsolatos függőséget. A kutatók közül azonban többen cáfolják, hogy ezt a döntés megalapozott kutatási eredmények támasztanák alá.
Elsőként veszi fel a játékokhoz kapcsolódó rendellenességet vagyis a játékfüggőséget a betegségek nemzetközi osztályozásába (International Classification of Diseases) az Egészségügyi Világszervezet (WHO), ezzel elismeri a játékok esetleges egészségkárosító hatását - írja a New Scientist. Az orvosok és más szakemberek által gyakran használt diagnosztikai kézikönyv frissített változata legutóbb 1990-ben jelent meg, amelyben még érthető módon nem szerepeltek a digitális környezetben észlelhető problémák, de a 2018-as kiadásban (ICD-11) már erre is figyelmet fordítottak a WHO szakértői. A játékfüggőség az osztályozás szerint a mentális eredetű problémák listájára kerül fel, azonban a mobil- és internetfüggőség nem kapott helyet a frissített rendszerben sem "elegendő bizonyíték híján", így azokat továbbra sem lehet majd betegségnek tekinteni.
Ebben az esetben is igaz, mint minden más függőségnél, hogy a játékhasználat önmagában nem jelent függőséget. Az egyelőre vázlatos leírás is már számos kritériumot felsorol, amely alapján a szakorvosok felmérhetik az egészségügyi állapotot. A játékhoz kapcsolódó rendellenesség fogalma szerint a problémát az jelenti, ha a digitális- vagy videojátékok használata egyre nagyobb elsőbbséget élvez az élet másfajta szükségleteivel, például az alvással szemben.
A függőséggel küzdő személy nem tudja szabályozni a játékot, akár például annak gyakoriságát, intenzitását, időtartamát, az elkezdését vagy a befejezését. A viselkedésmintázat pedig elég súlyos ahhoz, hogy jelentősen károsítsa a személyes, családi, szociális, oktatás, munkahelyi vagy más fontos életterületeket. A rendellenesség lehet folytonos vagy folyton megújuló epizodikus. A szakértők szerint a függőség 12 hónap alatt biztosan diagnosztizálható, azonban ez az időszak csökkenhet, ha minden diagnosztikai követelmény teljesül és súlyos tünetek jelentkeznek.
Modern SOC, kiberhírszerzés és fenntartható IT védelem (x) Gyere el meetupunkra november 18-án, ahol valós használati eseteken keresztül mutatjuk be az IT-biztonság legújabb trendjeit.
Ezzel a megközelítéssel viszont nagyon sok olyan ember lenne diagnosztizálható a játékfüggőség tüneteivel a szakértők félelme szerint, akik valójában csak "szenvedélyesen" szeretnek játszani. "Talán több százmillió szabadidejében játszó, súlyos károsodás nélküli ember lenne túlkezelt." - jegyezte meg Allen Frances, a Duke University kutatója a New Scientistnek. A szakértők közötti vita már egészen régóta tart, 26 szakértő egy évvel ezelőtt a Research Gate tudományos oldalon tett közzé nyílt levelet tiltakozásként, mivel szerintük nincs elég elfogadható kutatási eredmény ahhoz, hogy a WHO hivatalosan is elfogadja a játékfüggőséget.
Az ellenzők véleménye alapján a rendellenesség formalizálása morális pánikot kelthet a videojátékokkal szemben, fals-pozitív diagnosztikai eredmények keletkezhetnek, és a játékosok "egészséges többségét" negatívan érintené a játékfüggőség hivatalos elfogadása. A U.S. News szerint előfordulhat, hogy a játékfüggőség megjelenése a frissített jegyzékben részben az ázsiai lobbi eredménye, mivel például Kína és Dél-Korea már régóta szigorúan szabályozza a videojátékokat.
A WHO szerint azonban az egészségügyi szakértőknek fel kell ismerni, hogy a játékokhoz kapcsolódó rendellenesség komoly egészségügyi következményekkel járhat, így fontos körülhatárolni mi tekinthető pontosan függőségnek, de fontos a kezelésre is nagyobb figyelmes fordítani a jövőben. Az ICD-11 jelenleg még mindig egy vázlat, amelyen a kutatók folyamatosan dolgoznak, és fogadják hozzá a módosítási javaslatokat a 2018-as hivatalos megjelenésig.